VeineMAGAZINE 37
39 RUBRIEK DE WMO EN HULP MIDDELEN DEEL 1 UITDAGING OF HOOFDPIJNDOSSIER? Nederland is een mooi en rijk land, we hebben het goed en we mogen veel zelf beslissen. We hebben een goede gezondheidszorg waarin veel geld omgaat. Gezondheid vinden wij Nederlanders erg belangrijk en het moet voor iedereen dan ook vrij toegankelijk zijn. Een mooi systeem waar we allemaal aan meebetalen. Langzaam is ons zorgsysteem veranderd; we moeten meer zelf doen en meer zelf regelen. Je zou zeggen dat het aanvragen van een hulpmiddel dan een stuk eenvoudiger wordt maar het tegendeel is waar! Hoe komt dat? We maken dingen graag complex in Nederland; potje hier, potje daar, uitzondering op uitzondering, verschillende vergoedingssystemen met weer veel uitzonderingen. Probeer iemand buiten de landsgrenzen maar eens uit te leggen hoe ons systeem van hulpmiddelen werkt. Een deel van de hulpmiddelen wordt vergoed door de zorgverzekeraar, een ander deel door de WMO, weer een ander deel betalen we zelf via een eigen bijdrage of door verzekeringen enzovoorts. DE WMO De WMO wordt uitgevoerd door de gemeenten en in grote lijnen mogen deze gemeenten zelf hun beleid invullen. Zo is het dus mogelijk dat u in gemeente A totaal andere uitvoeringsregels heeft dan in buurgemeente B. Sommige gemeenten kopen de hulpmiddelen, maar het merendeel huurt deze van een dealerbedrijf. Deze dealerbedrijven leveren het hulpmiddel bij u thuis en repareren het ook ter plaatse als dat nodig is. Verhuist u naar een andere gemeente dan krijgt u mogelijk te maken met andere uitvoeringsregels en een andere leverancier. Mogelijk moet u uw hulpmiddel inleveren en krijgt u een andere terug. Dat geeft een hoop rompslomp en het gekke is dat niemand dit wil, maar het gebeurt toch. DE WMO IS EEN SOORT COMPENSATIESYSTEEM De vraag die gesteld wordt als iemand iets nodig heeft is of u het zelf kunt. Heeft u hulp in uw omgeving? Is het antwoord ’nee’ dan gaan wij u helpen. De gemeente heeft compensatieplicht en helpt u met maatwerk. En dat maakt het voor veel mensen lastig. Wacht ik af? Laat ik me sturen? Of neem ik zelf het heft in handen? Ondanks dat ik dagelijks veel gemopper hoor over de WMO zit de wet helemaal niet zo slecht in elkaar. Alleen de uitvoering ervan, daar gaat het nogal eens mis. Voor mensen die mondig zijn, die weten wat ze willen en die zelf dingen uitzoeken biedt de WMO mogelijkheden om met het juiste hulpmiddel thuis te komen. Voor mensen die dat niet kunnen of er domweg de tijd niet voor hebben, is de WMO een ramp. Deze groep mensen is afhankelijk van voorkeurpakketten, voorkeurbeleid en voorschrijvers. Voorschrijvers die vaak de systemen niet of nauwelijks kennen. Deel één van dit column wil ik afsluiten met een stelling: hulpmiddelen en de WMO, daar kunt u zelf iets mee! Wordt vervolgd. • Arie van Tienhoven is sociaal ondernemer en oprichter en eigenaar van het bedrijf Ortho Innovatief. Daarnaast is hij ondernemer van het jaar 2016. Zelf een keer komen kijken? Bel gerust 0180 32 01 91 of mail naar: a.tienhoven@ortho-innovatief A R I E V A N T I E N H O V E N - o p r i c h t e r O r t h o I n n o v a ti e f COLUMN
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDU3OTky