VeineMAGAZINE 20
COLUMN 77 N I C O L E K I E N - a d v o c a a t KIEZEN MET JE OGEN DICHT Nicole Kien is één van de topadvocaten in de gezondheidszorg en staat aan de basis van de succesvolle ontwikkeling van LS&H Lawyers. Meer informatie: www.lshlawyers.nl DOORGAANS NEEM IK U MEE IN HET WEL EN WEE VAN DE JURIDISCHE PRAKTIJK IN DE GEZONDHEIDSZORG. DIE GEZONDHEIDSZORG STAAT NU IN HET TEKEN VAN NOG MAAR ÉÉN DING; CORONA OFTEWEL COVID-19. OOK IN MIJN PRAKTIJK WORD IK OVERSPOELD DOOR CORONA- GERELATEERDE VRAGEN. Niet over de vraag of je je sportschoolabonnement mag beëindigen, maar vragen zoals wat de route is als je denkt dat je een geneesmiddel tegen covid- gerelateerde longproblemen hebt of tegen het virus zelf. Dat zijn natuurlijk ongelooflijk spannende vragen en ik kan u verzekeren: er zitten hoopvolle behandelingen tussen. Die vragen behandel ik als advocaat natuurlijk zo goed als ik kan. Wat mij eigenlijk het meeste bezighoudt, is de onzekerheid. In mijn vak moet ik vaak op voorhand inschatten of een rechter mijn cliënt gelijk gaat geven of niet. En dat is echt ongelooflijk moeilijk. Ik kom er dan hooguit op om te kijken naar de kracht van de argumenten om te zeggen of ik die sterk of overtuigend vind of niet. Bij corona is die onzekerheid troef. Stel nu dat we twee jaar vooruitkijken in de tijd. Zeggen we dan achteraf dat al die extra ic-capaciteit en de lockdown helemaal niet nodig zijn geweest? Misschien blijkt wel dat ondanks alle maatregelen toch gewoon een kleine 60 tot 70% van alle inwoners in Nederland corona krijgt. Blijkt dan de economische schade van de lockdown en de mentale schade als gevolg van isolatie (bijvoorbeeld in de verpleeghuizen) niet tevergeefs geleden? Of zeggen we, terugkijkend, dat we wellicht nog veel strenger hadden moeten zijn? Het antwoord weten wij en de Nederlandse regering, helaas niet. Er worden beslissingen genomen op basis van de wetenschappelijke informatie die er is. Het belang van de Nederlandse bevolking wordt zo goed mogelijk gediend. En die onzekerheid werkt een beetje verlammend. Natuurlijk ontstaan er ook goede dingen. Thuiswerken zal waarschijnlijk nooit meer verdwijnen. Maar of de nadelen van die lockdown de voordelen zullen overstijgen, dat is iets dat we op dit moment gewoonweg niet kunnen inschatten. En ik weet niet hoe het u vergaat, maar gewoon mijn ogen dicht doen en vertrouwen dat we de juiste keuzes maken, daar heb ik best wel wat moeite mee. Ministers, parlementsleden als hun adviseurs moeten dag in dag uit besluiten hoe we verdergaan op basis van gebrekkige kennis. Laten we hopen dat ze dat verstandig doen en dat ze daarbij ook de nodige hoeveelheid geluk hebben. Want dat is immers wat je nodig hebt als je niet voldoende beschikbare informatie hebt om je beslissing op te baseren. Duimt u met mij mee? •
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDU3OTky