Skip to content

Column Arie: Het vijfde wiel 

Het vijfde wiel klinkt als onnodig. Een reservewiel, een thuiskomertje in de kofferbak van de auto, een noodzakelijk ding waar je eigenlijk liever geen gebruik van maakt totdat je een keer met een lekke band staat. Dan ben je er ineens blij mee.

Rolstoelen hebben in de regel vier wielen. Daar zijn technische redenen voor, maar er is ook sprake van een flink gewoontepatroon. Zelf ben ik voor jonge kinderen een groot voorstander van een driewieler. Deze is uitermate geschikt om goed rolstoel te leren rijden. En goed leren rijden, daar heb je je hele leven iets aan. Ik zeg altijd, een goed begin is het halve werk. Graag houd ik een vurig pleidooi voor de ‘vergeten’ driewieler en vergeet daarbij niet: wie heeft er als klein kind niet leren fietsen op een driewielertje?

De kunst van het minimaliseren speelt ook een rol. Alles wat je weglaat, kan niet kapot en heeft ook een positief gevolg voor de wendbaarheid van de rolstoel. Driewielers staan altijd met alle wielen op de grond. Dat is ook zo met een tafel met drie poten. Vergelijk deze met het tafeltje op het terras met vier poten, het staat zelden stevig en dat lossen we dan op met wat bierviltjes onder een van de poten. Vaak horen we tegenwerpingen en daar is op zich niets mis mee want dat opent de discussie. Niet veilig? Echt niet waar. Kan niet in de taxi? Jawel hoor, VVR-proof.

Conclusie is dus dat driewielers dé rolstoelen voor (jonge) kinderen zijn om goed te leren rijden. Stabiel en zeer wendbaar en als we dan bovendien zorgen voor maatwerk dat kan meegroeien, ontstaat een optimale situatie. Belangrijk detail is de positie van de hoepelwielen; de plaats ten opzichte van het lichaamszwaartepunt en de camberstand (redactie: Als wij over de camberstand van een rolstoel praten, hebben wij het over de mate van schuinstand van het achterwiel van de rolstoel ten opzichte van het frame, uitgedrukt in graden).

Zo heb ik in mijn leven heel wat kinderen in een driewielrolstoel laten rijden waarvan we in het begin twijfels hadden of het ooit zou lukken. Het kan zomaar zijn dat in een driewieler wel een houding mogelijk is die niet kan bij een vierwieler. Mijn standpunt luidt dan ook; biedt deze driewieler gewoon aan en geef het een kans. Lukt het niet dan bouwen we de rolstoel binnen een dag weer om naar een vierwieler.

 Zo zien we dat het aantal wielen onder een rolstoel heel veel invloed heeft op het dagelijkse leven. Probeer maar eens met een vierwielrolstoel met zwenkwielen door het bos of op een zandpad te rijden, dat is haast niet te doen. Dan komt het vijfde wiel om de hoek kijken. Op onze maatwerk vierwielrolstoelen klikken we heel eenvoudig een extra, wat groter, wiel in het midden aan de voorkant. Hiermee tover je binnen een minuut je rolstoel om naar een ‘all road model’. Gewoon lekker door het bos met het vijfde wiel van Ortho Innovatief. Eigenlijk maken we van jouw vierwieler in korte tijd met het vijfde wiel een driewieler.

Tip: Gooi deze column niet weg, lees hem terug of praat er eens over met je ergotherapeut. Ons bellen mag natuurlijk ook.

Arie van Tienhoven

Omdenker en eigenaar van Ortho Innovatief

Back To Top
Ga naar de inhoud